Trochę o Acer Aspire One ZG5

Darowany mi oto taki właśnie sprzęt pewnego czasu, i od tamtego „pewnego czasu” próbuję zrobić tak, żeby mi pasowało. Czyli zainstalować Windowsa – ja wiem, że Linux fajny i wogóle, ale potrzebuję Windowsa – swojej decyzji nie będę uzasadniał bo nie chcę się wdawać w zbędne polemiki z funboyami Linucha jakiegokolwiek. Faktem jest, że przez spory czas miałem trudności z zainstalowaniem tegoż, dlatego też przez 2 miesiące siedziałem nad Ubuntu Netbook Remix i próbowałem z niego korzystać. Ale po kolei… .

Czym jest Acer Aspire One ZG5 – otóż Panie i Panowie jest to tzw. netbook, czyli krótkomówiąc przenośny minikomputer.

Specyfikacja:

CPU: Intel Atom 1,6 GhZ
RAM: 512MB (rozszerzyłem do 1,5GB)
Matryca: 8,9” Led LCD (1024×600)
HDD: 8GB SSD
Pełna specyfikacja i opis sprzętu tutaj.

Jak już pewnie zauważyliście pojemność dysku tego modelu imponująca nie jest i cokolwiek mielibyśmy z tym zrobić trzeba się zmieścić w tych właśnie 8GB, chyba, że jesteśmy skłonni i jako samozwańczy elektronicy będziemy sprzęt rozkręcać i zmiać te niefortunne 8GB na coś większego i niewątpliwie szybszego.

Ubuntu Netbook Remix

Jak wspomniałem na początku przez pierwszy okres użytkowania tego małego cuda zainstalowałem sobie Ubuntu – wersję przygotowaną specjalnie dla netbooków. Sama idea jest świetna – okrojony system przygotowany specjalnie na mniej wydajne platformy, który ma być szybki i prostu w użytkowaniu. Fak t – Ubuntu jako „Linux dla ludzi” sprawuje się o dziwo bardzo dobrze, problemy pojawiają się gdy przyjdzie nam do głowy „zrobić coś jeszcze”, czyli wyjśc poza ramy oprogramowania i trochę poeksperymentować. Jak się okazuje Netbook Remix świetnie się do tego nadaje pod warunkiem, że jesteśmy obeznani z tajnikami tego systemu, potrafimy posługiwać się konsolą, znamy wiele poleceń i wiemy gdzie grzebać i po co. Jeżeli ktoś ma czas i chęci to w internecie jest morze dokumentacji na ten temat, wiele for i oprogramowania. Jednak z czystego lenistwa chyba po prostu zaprzestałem eksperymentowania i zaczytywania się w dokumentacje i postanowiłem za wszelką cene postawić Windowsa. Ale zanim do Windowsa przejdę powiem jeszcze o kilku ważnych rzeczach. Jako, że sprzęt ten jest mi nieodzwony w mobilnym eksplorowaniu Internetu pierwsze co chciałem zrobić to podłączyć swój telefon komórkowy jako modem – za pomocą kabla lub bluetootha. Byłem pełen obaw ponieważ już wyobrażałem sobie, że będę musiał przebrnąć przez wiele for i szukać sposobu na uruchomienie Internetu w ten sposób. Tym większe było moje zdziwienie, gdy po podłączeniu telefonu odrazu pojawił się kreator połączenia komórkowego i po kilku kliknięciach mogłem bez problemu otworzyć dowolną stronę internetową, odebrać pocztę… . Mój telefon – Sony Ericsson C901 został odrazu wykryty, a skonfigurowanie połączenia przez managera jest dziecinnie proste, gdyż praktycznie wszystkie ustawienia są już zaaplikowane jako domyślnie. Również w przypadku podłączenia telefonu poprzez odbiornick Bluetooth nie było żadnych problemów i po kilku kliknięciach wszystko ładnie działało – to niewątpliwy plus. W Windowsie najpierw trzeba zainstalować sterowniki obsługujące telefon jako modem i skonfigurować połączenie a dopiero później (o ile wszystko zostało wykonane poprawnie) można cieszyć się internetem – a jak wiemy konfiguracja połączenia modemowego w Windowsach nie jest dla wszystkich oczywista, stąd może się nie obejść od zawracania dupy jakiemyś konsultantowi BOK dowolnej sieci komórkowej. Następna sprawa to taka, że praktycznie każde urządzenie, które podłączyłem było obsługiwane ad hoc – bez szukania ewentualnych instrukcji czy też sterowników. Szybko i zgrabnie.  Jednym z minusów podstawowej obsługi Netbook Remixa – a przynajmniej dla mnie – był specjalnie dostosowany GUI – mi nie przpadł on do gustu zwłaszcza, że cały obszar ekranu jest podzielony (ale przyzwoicie) na jedno wielkie „menu start” z Windowsa. Czasami zdarza się, że zapisujemy jakiś plik na Windowsowym czy też Ubuntowym pulpicie i chcemy mieć do niego szybki dostęp – tutaj ze względny na konfigurację GUI jest to nie możliwe – dopiero po sztuczkach z odinstalowaniem tego interface`u jest to możliwe, ale do tego nie doszedłem. Ostatnio – jeszcze przed sfinalizowaniem instalacji Windowsa – na próbę zainstalowałem Ubuntu zwykłe – czyli nie przystosowane bezpośrednio do „gabarytów” netbooka ale do maszyny stacjonarnej. Muszę tutaj powiedzieć, że ta wersja chodziła o niebo szybciej od wersji netbookowej i mimo braku kiklu domyślnie zainstalwanych programów (min. do obsługi wbudowanej kamerki) po ich doinstalowaniu system sprawował się bardzo fajnie, ale… – j.w. przy pewnych próbach kombinowania moja dotychczasowa wiedza po prostu nie wystarczała. Możecie nazwać mnie ignorantem, albo leniwym nieukiem, natomiast uważam, że problem z moją wiedzą o Linuxie nie bierze się z tego lenistwa właśnie lecz z bariery przyzwyczjania 🙂 – ładniejsze usprawiedliwienie ;).

Windows

Do tego podchodziłem kilkunastokrotnie. Na początku padło oczywiście na Windowsa XP – system bardzo dobry mimo już swojego wieku, w wielu przypadkach niezawodny i świetnie nadający się na platformę netbookową. Jednak jest jeden poważny problem – netbooki nie posiadają napędu dysków optycznych, więc jedyna możliwość instacji tego systemu jest albo poprzez podpięcie optycznego napędu zewnętrznego przez USB (niezbyt opłacalne rozwiązanie – ceny napędów zewnetrznych) lub dostosowanie instalki XP do uruchomienia z pendrive`a. O ile pierwszy sposób nie wchodził wogólę w grę o tyle drugi jest dosyć skomplikowany do zrealizowania. Min. dlatego, że Xp nie posiada sterowników do obsługi USB wczytywanych przy pierwszym ucuhomieniu instalatora. Dlatego też, instalkę trzeba przygotować samodzielnie posługując się dodatkowym oprogramowaniem, np WinToFlash. NIe jest to ciężki program do obsługi i jeżeli zamiast polskiego języka obsługi włączymy angielski to się szybko połapiemy co i jak. Niestety polskie tłumaczenie tego softu polegało na wrzuceniu wersji alngielskiej do translatora, stąd odrazu zmieniłem język na angielski. Wszystko ładnie i pięknie dopóki nie okaże się, że pracujemny na Windowsie 7 – wtedy niestety będziemy zmuszeni do poszukania innego komputera z XP by taką instalkę sobie zrobić – nie wiem dokładnie czym to jest spowodowane, ale mój pendrive po porstu nie zadziałał. Nie chciało mi się za abrdzo biegać i szukać komputerów z XP dlatego też wydałem kilka groszy i … zakupiłem przejściówkę IDE/USB z zewnętrznym zasilaczem… . Impreza razem z kosztami wysyłki kosztowała mnie około 20pln – dzięki temu kabelkowi mogłem podłączyć dvd z mojego komputera stacjonarnego przez USB do netbooka – i tutaj problem rowiązał się sam, ponieważ instalka odpaliła się odrazu.  Niestety instalacja XP to mordęga – trwa to około 3 godzin! A to wszystko ze względu na to, że XP nie posiada odpowiednich sterowników do obsługi szybkiego transferu na dyskach SSD – a na tyle mądry, żeby takie sterowniki podpiąc do instalacji to niestety nie jestem. Uff. Jak już wkońcu zainstalujemy tegoż XP czeka nas przeprawa przez klikanie i czekanie na otworzenie się poszczególnych klikniętych elementów – ze względu na brak odpowiednich sterowników jak pisałem wyżej jest to proces długi i irytujący. Dlatego też trzeba znaleźć sobie sterowniki, które czynność czekania skórcą do minimum i dadzą efekt prawie natychmiastowej reakcji na nasze poczynania. I coś takiego udało mi się znaleźć całkiem przypadkiem tutaj. Dzięki tym sterownikom dysk przyspieszył i od momentu ich zainstalowania netbook działa niewiarygodnie wręcz szybko. Po instalacji wystarczy kliknąć prawym przyciskiem myszy po kolei na oba pliki „inf” i wybrać opcję zainstaluj – efekt odczujemy po wymaganym restarcie systemu. Następny problem pojawia się przy obsłudze wbudowanej kamerki internetowej. Instalacja Windowsa, z której korzystałem była maksymalnie okrojona i na dysku zajmóje około 400 MB – ale niestety jest pozbawiona praktycznie wszystkich sterowników. Po jej zainstalowaniu i zainstalowaniu sterowników do kamerki internetowej dostarczonych przez producenta – dalej nie działała – po prostu nie było takiego urządzenia w systemie. Dlatego też zacząłem kombinować z dostosowaniem instalki Windowsa do swoich potrzeb i tak z pomocą przyszedł program nLite – który przy naszej małej pomocy zmniejszy windowsa do wskazanego przez nas niezbędnego minimum. Nie będę opisywał procesu tworzenia bo to można znaleźć juz w Internecie. Natomiast wspomnę tylko o możliwości wyłączenia procesów bezpośrednio przy instalacji systemu z tak przygotowanego obrazu. Jest to funkcja bardzo przydatna i dzięki niej nasze maleństwo odrazu przy starcie Windowsa XP będzie maksymalnie odciążone – co przełoży się bezpośrednio też na szybkość pracy systemu. Cały temat opisu wyłącznia procesów/usług został poruszony tutaj i szczerze zalecam zapoznanie się z tym tematem. Zaznaczę jeszcze, że przy opcjach wyrzucania niepotrzebnych sterowników pozostawcie opcję sterowników kamer/skanerów/ urządzeń video wyłączoną – wtedy wbudowana kamerka zainstaluje się odrazu i nie będzie problemów z jej użytkowaniem.

Kończąc już powoli tego posta, dla wszelkich osób poszukujących pełnych sterowników do tego urządzonka zostawiam tutaj linka do paczki ze wszystkimi potrzebnymi elementami włącznie ze sterownikiem do SSD – żadnych innych sterowników nie będziecie potrzebować do poprawnego działania wszystkich urządzeń. – z instalek usunąłem sterowniki do Visty i systemów 64 bitowych, które w tym netbooku są zbędne.

Acer Aspire One ZG5 Drivers

MD5: 1088F7FCF268573064732665891D0A12

W razie pytań, albo zdechniętego linka – proszę o kontakt 🙂


Windows 7 Starter Edition

A tak moi drodzy. Windows 7 Starter Edition – czyli wersja Siódemki przeznaczona dla netbooków da się bezproblemowo zainstalować :). Jeżeli chodzi o butowalnego pendrive`a tak samo jak w przypadku Windowsa Xp pomocą służy WinToFlash – nie ma problemów jak w przypadku Xp ze stworzeniem instalki. Chociaż instalacja trwa koło 2 godzin warto sprawdzić jak system się zachowuje. Po wyłączeniu wszelkich graficznych wodotrysków (co troszeczkę boli, bo system wygląda naprawdę przyjemnie) nie miałem absolutnie żadnych zastrzeżeń do szybkości działania systemu. Byłoby wszystko idealnie gdyby nie jeden mały szkopuł – jak widzieliście w specyfikacji dysk ma 8GB, po zainstalowaniu Siódemki zostało mi około 60MB wolnego miejsca, które po wyłączeniu hibernacji zwiększa się do około 1,2 GB. Niestety jest to chyba stanowczo za mało, żeby zainstalować jakiś dodatkowy soft – chociaż zwykłego Open Officea i móc jednocześnie pracować komfortowo bez świadmości, że za chwilę wyskoczy komunikat o małej ilości miejsca na dysku… .

UPGRADE

Tak, upgrade – pierwsza rzecz, która została przeze mnie zrobiona to rozszerzenie pamięci RAM. Nie jest to czynność trudna, jednak niestety trzeba liczyć się z tym, że rozkręcimy małego notebooka na czynniki pierwsze. Zalecam ostrożność i nie biorę odpowiedzialności za ewentualne uszkodzenia 🙂 A tak na serio jest to czynność banalnie prosta i jeżeli ktoś ma na tyle odwagi, że śrubokręta się nie boi to zachęcam – z 1,5 Gb ramu na pokładzie sprzęt przyspiesza a i ja obsługując to maleństwo czuję się bardziej komfortowo. Dla tych, którzy zdecydują się na dodanie RAM`u wygrzebałem w sieci film opisujący cały proces.

Tutaj post z opisem moddingu – Dodanie RAM i modułu Bluetooth

Tutaj post z opisem moddingu – zmiana dysku SSD na dysk E-sata

Tutaj post z opisem moddingu – dodanie wewnętrznego modemu HSDPA

Reklamy

~ - autor: padre w dniu Kwiecień 18, 2010.

Komentarzy 20 to “Trochę o Acer Aspire One ZG5”

  1. oba linki niestety sa dead…

  2. Jest możliwość w AOA150 dodac gniazdo ZIF aby dzialal dysk SATA HDD i SDD

  3. witam poszukje sterowniki do zg5 pod viste. Czy jest wogule szansa cos takiego znaleźć?

    • Pod Vistę? Jeśli chcesz zainstalować pod tym Vistę – enjoy. Ze swojej strony polecam raczej Windows 7 Starter Edition (wersja netbookowa), chodzi znakomicie. Aczkolwiek, jeśli masz dysk 16GB to pozostanie Ci jakieś 50 MB wolnego miejsca na nim – więc trochę za mało. Sterowniki pod Vistę sciągniesz osobno dla każdego urządzenia.

  4. Witam
    Ok moze przyblize troszeczke moją historie z zg5:
    Netbooka dostałem od znajomej z zainstalowanym systemem UBUNTU, HDD: 8GB SSD, RAM: 512MB. Jednak podobnie jak Ty nie potrafie sie przekonać do linuxa, choć to wspaniały system i co najważniejsze darmowy. Postanowiłem coś z tym zrobic no i trafiłem na tą stronke za którą jestem Tobie bardzo wdzięczny, odwaliłeś kawał dobrej roboty!!! Ale wracając do tematu ok więc XP, zakupiłem przejściówkę IDE/USB jak poleciłeś, RAM rozszerzyłem do 1,5GB, no i idąc za ciosem zmieniłem dysk SSD na dysk E-sata 1,8 cala 60GB dokładnie taki sam jak na filmiku do którego link umieściłeś. Po instalacji XP wszystko śmigało jak należy albo jeszcze lepiej ale ze względu na to że system był prawie orginalny 😉 moja radość nie trwała długo bo „prawdopodobnie padłem ofiarą oszustwa” Ok nie przejołem sie tym zbytnio poztanowiłem spróbować Windows 7 Starter Edition no i znalazłem jakąś okrojoną wersje która podobno miała śmigać na zg5 bez problemu. I tak też było ale niestety podobnie jak z XP „padłem ofiarą oszustwa” i wtedy przyszedł mi z pomocą kolega który kilka lat temu zakupił orginalny windows vista home premium i w sumie nie uzywal go długo bo wkrótce po tym zakupił nowy komputer z windows 7, wiec podarował i ów system za frre ciesząc sie ze ktoś będzie miał z tego pożytek i nie padne juz ofiarą 🙂 Z instalacją nie było problemów chula aż miło lecz jest problem ze sterownikami. To co piszesz by sciągnąć stery do każdego urządzenia osobno ma jak najbardziej sens leczmuj problem polega na tym iż nie potrafie rozpoznać wszystkich urządzen dokładnie a domyślam się po potrzebne są ich kompletne nazwy (np w menadzeże urządzen mam coś takiego jak ethernet device i nie mam pojęcia co to jest) i tutaj potrzebuje Twojej pomocy. Gdybyś mógł przesłać mi lub umieścić tutaj liste z dokładnymi nazwami wszystkich urządzen to byłbym bardzo wdzięczny a najbardziej zależy mi na karcie sieci bezprzewodowej. Jestem także zainteresowany Windows 7 Starter Edition (wersja netbookowa) gdzie ją zdobyć tak by nie paść ofiarą….
    Z góry bardz dziękuje za wszystką pomoc
    Pozdrawiam
    Ps. Mój e-mail jak by co: stanley34@vp.pl

  5. Witam, czy mógłbyś wrzucić jeszcze raz sterowniki ssd ? Z góry dziękuję .

  6. same sterowniki ssd do zg5:

    http://rapidshare.com/files/250633480/flashpoint2009b6.zip

  7. flashfire do acera z opisem (do obsludi tych SSD w xp):
    http://www.pcworld.com/downloads/file/fid,82815-order,4/description.html

  8. ja jestem zielony w tym Acer gd 5 moze ktoś mi pomoże z tyłu jak sie baterie wyjmuje jest wejscie na karte nie mam pojecia jak to się nazywa wkładam tam karte z netem i wogule nic nie wyszukuje a przez usb widzi wszystko i neta także ktoś mi pomoże PROSZĘ

  9. Cześć kolego . mam taki własnie laptop z dyskiem 8ssd giga
    Muli go tak ze xp prawie niedziała. Proszę o porady co znim zrobić??. System był wgrany odrazu .
    Czy zmienić ten dysk na sata da radę

  10. Witam, widzę, że dawno ten artykuł się pojawił, jednak mam pytanie, na które co rusz uzyskuję inną odpowiedź. Jaka jest maksymalna ilość (kości i pamięci) RAM, które mogę władować w ZG5?

    • Niestety nie jestem w stanie odpowiedzieć na to pytanie w tej chwili. Mój ma 1,5 GB w dwóch kościach. Polecam poszukać na stronach poświęconych moddingowi tego modelu – jest tego od groma, tam na pewno będzie taka informacja.
      Jeśli chodzi o ilość kości to max 2 – tyle slotów jest w moim modelu.
      Dodatkowo mogę tylko powiedzieć, że te 1,5 GB było dla mnie wystarczające. Poprawna konfiguracja Windowsa (zakładam, że używasz XP) w temacie autostartu i działających w tle usług sprawie, że będzie to na prawdę bardzo szybki sprzęt.

  11. sdd sata 3 chodzi bez problemu po zrobieniu obrazu z 80Gb wersji z xp nie trzeba nic instalowac pisze bo sam sie bałem a pewnie komus sie przyda
    512 wbudowane jest w plyte i max to 1,5 i nie da sie wylaczyc tej kosci
    bt mod smiga az milo 🙂

  12. Woah! I’m really digging the template/theme of this site. It’s simple, yet effective.

    A lot of times it’s hard to get that „perfect balance” between superb usability and appearance. I must say you have done a superb job with this. Additionally, the blog loads extremely quick for me on Firefox. Superb Blog!

  13. Ten laptop najlepiej działa na Win 8.1 Pro. Narzeczona ma 1GB RAM i nie ma najmniejszych problemów z nim. Praca z W7, czy Linuxem Mint to była męczarnia. Nie wiem co oni zrobili w tym 8.1, ale laptop dostał nowe życie.

  14. Jak na tym ustrojstwie wgrać polski języki bo mam jakaś włoską wersje windowsa.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

 
%d blogerów lubi to: